Jesienna depresja – walcz z nią skutecznie!

25.11.2015
2
Jesienna depresja – walcz z nią skutecznie!
Depresja pojawia się z nastaniem każdej pory roku. Mówimy w takim wypadku o depresji sezonowej. W okresie jesiennym mniejsza ilość światła, brak świeżego powietrza powoduje zmęczenie, kiepski nastrój i brak aktywności fizycznej.

Problemy tego typu dotykają wielu młodych ludzi, w Polsce około  10 % populacji cierpi na depresję jesienną. Mało kiedy w takich okresach myślimy o zmianie diety. Niestety nadal istnieją mity o tym, że kiedy zbliża się zima należy odżywiać się tłusto i dużo. Dodatkowo wiele osób nie potrafi odróżnić depresji od zwykłego stanu załamania. Trzeba jednak być czujnym, ponieważ depresja nie leczona może szybko doprowadzić do wielu poważnych chorób.

Specjaliści bardzo często określają depresję jako stan choroby afektywnej. Określa się, że najwięcej przypadków zachorowań występuje w krajach północnych. Naukowcy dowiedli, że spadek ilości światła powoduje w organizmie spadek produkcji melatoniny i serotoniny a co się z tym wiąże - uczucia nadmiernej senności. 

Najczęstsze objawy depresji.

Objawy depresji:
  • apatia
  • drażliwość
  • brak motywacji do działania
  • nieuzasadnione przygnębienie
  • myśli samobójcze

Rozpoznanie depresji bywa niekiedy ciężkie do zdiagnozowania. Jednak jeśli zaczynamy robić się senni i brakuje nam chęci do życia to powinny być to pierwsze oznaki tego, iż powinniśmy się udać do specjalisty. Wyróżniamy kilka głównych objawów mówiących o stanie depresyjnym, są to: apatia, drażliwość, brak motywacji do działania, nieuzasadnione przygnębienie oraz myśli samobójcze. Wielu ludzi cierpiących na depresję zmienia całkowicie swój plan dnia, zaczyna się zamykać przed innymi i bardzo często popada w stan płaczu. To co było dla nich do tej pory ważne staje się obojętne. Cały harmonia zostaje zakłócona.

Jak sobie radzić z depresją? Gdzie szukać pomocy?

Jesienną depresję możemy leczyć sami jeśli jest ona lekka i nie wymaga wizyty u specjalisty. Wówczas na początek należy zmienić dietę na bogatą w świeże warzywa i owoce oraz skorzystać z aktywności fizycznej. Warto jest też spróbować naturalnych metod leczenia do których należy akupunktura oraz  picie ziół takich jak dziurawiec, chmiel, dzika róża, żeń-szeń i koper włoski. Trzeba jednak  pamiętać, że ziół nie można włączać do diety na stałe. Mogą być stosowane przez 2-3 miesiące. Natomiast w przypadkach silnej depresji objawiającej się bólami, zawrotami głowy, silnym płaczem, bólem w klatce piersiowej należy udać się do specjalisty. Zwłaszcza wtedy gdy utrzymują się one przez długi czas i nie pozwalają nam normalnie funkcjonować w życiu codziennym. Tak jak z każdą chorobą nie ma jednego złotego środka, który od razu nam pomoże. Często są to długie okresy terapii psychologicznych, do których specjalista  włącza leki antydepresyjne oraz fototerapie. Bardzo ważne jest unikanie sytuacji stresujących oraz dbanie o kontakty z innymi. Doskonałym rozwiązaniem i pomocą może okazać się w miarę możliwości w okresie jesienno-zimowym wyjazd do ciepłych krajów.

Komentarze

Kitka132 24.11.2015, 10:47

Chyba coś takiego właśnie mnie łapie i trwa już jakis czas. Spróbuję sama coś z tym zrobić a może któś ma jeszcze jakieś wskazówki dla mnie będę wdzięczna

Roztanczona 25.11.2015, 13:50

Kitka132- znajdz jakąś pasję mi to pomogło. Zaczęłam tanczyc i zmierzyłam się z jesienna depresja

Napisz komentarz

Podobne artykuły

ilustracja do artykułu Leki przeciwdepresyjne mają negatywny wpływ na rozwój płodu.

Depresja jest ciężka chorobą, dla wielu osób wręcz niemożliwą w czasie ciąży. Ten czas zazwyczaj kojarzy się ze szczęściem, z radością a nie z przygnębieniem. Bagatelizowanie choroby może przynieść fatalne skutki.

10.03.2016
0
ilustracja do artykułu Zakochani kilogramów nie liczą…

Początki małżeństwa to nie tylko pierwsze mieszkanie, wspólne decyzje, ale również bardzo często dodatkowe kilogramy.

22.01.2016
0
ilustracja do artykułu Molestowanie seksualne? Mobbing w pracy? Sprawdź czy dotyczą Ciebie...

Przemoc jest tematem, którego nie powinno się wstydzić - wręcz przeciwnie należy dużo o niej rozmawiać. Nie bać się wstydu przed emocjami i nie bać się konsekwencji.

20.04.2016
0